Thursday, January 21, 2016

Vem når Superbowl?

Så är det dags för "semifinaler" i NFL. (Egentligen är det final i AFC och NFC - där vinnarna av respektive konferens möts i Superbowl.) Frågan är vem som får spela femtionde upplagan av Superbowl?

New England Patriots-Denver Broncos 
New England visade klass mot Kansas City. Laget hade fått tillbaka viktiga spelare och hade vilat (?) sig i form när man fått stå över slutspelets första omgång. Kombinationen Brady-Gronkowski visade sig från sin effektiva sida. Även om man nästan vet att det blir passning i varje spel (springspel är inte Patriots melodi) lyckadas många försvar inte hålla tätt. 
Denver spelade förvisso en bra defensiv och fick till en del bra offensiv fotboll i andra halvlek mot Pittsburgh, men deras passningsspel hackar lite för ofta. Är det inte Manning som passar lite för dåligt är det recievers som slarvar med bollmottagningarna. På marken funkar det väl okej och försvaret är det inte mycket fel på. 
När nu dessa båda giganter möts har jag svårt att tro på något annat än att Patriots återkommer och visar ett effektivt passningsspel som några gånger lär lyckas ta sig igenom Broncos försvar ordentligt, samtidigt som Broncos troligen får svårt att gå hela vägen - fieldgoals kan det bli flera av men tunnare med TD:s. Det kanske kan bli 28-16 eller något sådant. (OBS! Jag är sämst på att tippa, men blev uppmanad att sticka ut hakan nu.)
Dock måste jag säga att jag verkligen hoppas på Denver. Manning skulle kunna knyta ihop sin karriär med att få spela SB50 och ta sin andra titel. Det hade varit ett fantastiskt avslut. Brady har massor med framgångar; han måste inte vinna igen just nu och han får säkert fler chanser. 

Arizona Cardinals-Carolina Panthers
Carolina spelade helt fantastiskt i första halvlek mot Seattle. Allt verkade funka. 31-0 i halvtid - vem kan bättre?? Men i andra halvlek syntes baksidan när det gick grus i maskineriet och även Cam Newton visade upp sin frustration när man tappade in 24 poäng utan att göra en enda själv. Vilken sida visar de upp tidigt på måndag morgon?
Arizona har å andra sidan konsekvent spelat bra; tappade någon match i grundserien och blev ordentligt pressade av Green Bay senast, men kommer "alltid" ut med flaggan i topp, trots allt. Senast visade Larry Fitzgerald vilken stjärna han är och ihop med stabila Carson Palmer kan man räkna med att det blir en hel del poäng. Är de för bra för Newton o Co? 
Jag hoppas verkligen på Cam Newton och Carolina. Kan de få till sitt superba anfall mot (kanske?) tuffaste rivalen och samtidig inte få någon riktigt stor svacka - då borde de vinna. Kanske försvaret inte riktigt kan stå upp emot Arizona men om offensiven gör tillräckligt med poäng spelar det ingen roll. Samtidig hyser jag tvivel. Får Arizona chansen kommer de ta den. Får de ledningen tidigt släpper de inte den. Jag ser Arizona som stabila och Carolina som laget som vinner i motgång men som faller om de stöter på trassel. 
Det kanske kan bli 27-35 till Carolina om jag tippar med hjärtat.

Förhoppningar
Jag hoppas alltså på Carolina-Denver i Superbowl 50. Och väl där hoppas jag anfallsfotboll får segra, d.v.s. att Carolina får vinna sin första titel. 

Däremot "befarar" jag att det blir Arizona-New England. Men då uppstår å andra sidan en möjlighet för New England att gå på pumpen. Är det någon som jag tror kan slå dem så är det just Arizona. 

Frågan är om jag inte mest hoppas på att New England ska få stryk i någon av matcherna - det spelar mindre roll vem det är som slår dem. 

1 comment:

  1. Pg Slot เครดิตฟรี หรือ มีกิจกรรมที่แจกเครดิตฟรี PG SLOT มีโปรโมชั่นและก็ยังมีแอดมินทำงานที่จะรอเอาใจใส่ดูแลผู้เล่นตลอด 24ชั่วโมง ฝากไม่มีอย่างต่ำที่เว็บของเรา Pg-Slot.Game

    ReplyDelete